Един микрокосмос с душевно ядро в средата може да се опише и определи. Ние
можем да познаем развиващото се в микрокосмоса душевно същество. Всички тела в
микрокосмоса, както и всички въздействия в тези тела, могат да се установят,
техният живот и движения могат да се проследят в рамките на един процес. Всичко,
което принадлежи към създаденото и произлиза от него, дори микрокосмосът,
космосът или макрокосмосът, е принципно познаваемо. Всичко е изявено в
пространството. В тази неизказано прекрасна и велика Вселенска изява се
осъществява процесът на развитие на всички жизнени вълни. Всички намиращи се в
това пространство неизброими мистерии ще бъдат някога изследвани. Това са
мистериите на създанията и на всичко сътворено.
Осъзнайте обаче и това, че извън Вселенската изява се намира и нещо друго, което
не може да се познае, да се определи, да се види, което не е нито
пространствено, нито екзистенциално и не е достъпно за никое създание,
независимо от какъв вид е то. Това друго нещо е същевременно толкова всеобхватно
и величествено, че цялото пространство на Вселенската изява, заедно с всичките
милиарди системи от млечни пътища в нея, е нищо в сравнение с него.
Както е известно, в пространството съществуват седем измерения; но Другото е над
и извън измеренията. Няма думи, с което То може да се опише. Затова Лао Цзъ го
нарича само „То”, ”Тао”. Разберете това така: То е всичко във всичко. То е
предшествало и предшества всичко. Всичко се връща към Него. Вие разбирате, че
говорим за Духа, за Бог. Отправянето към това, което наричаме То или Тао, накара
апостол Павел да ликува в посланието си към Римляните:
„О, колко дълбоко е богатството на мъдростта и познанието на Бога! Колко
непостижими са Неговите съдби и неизследими пътищата Му! Защото: „Кой е познал
ума на Господа, или кой му е бил съветник? Или кой от по-напред му е дал нещо,
та да му се отплати?” Защото всичко е от Него, чрез Него и за Него. На Него да
бъде слава до века. Амин”.
Ето защо всичко, което е създадено, трябва да се насочи към Тао, защото в него
се крие Едната цел на нашето съществуване. Вселенската изява е морето на
изобилието, и това море се обхваща, поддържа и носи от Тао. Само в Него намираме
корените на Битието, на всичко съществуващо. Защото всичко, което ни обгръща, ни
просветлява и възпламенява с Неговата сила.
Помислете сега за картината, която ви показахме в предишната глава – картината
на Универсалното знание, на Универсалната мъдрост, която ви обгръща като
атмосфера, в която трябва да дишате. Тогава ще разберете много добре, че Божията
мъдрост не е телесна, а безплътна.
В сравнение с Тао знанието, което се намира в един човешки мозък, е жалко и
нищожно. Затова е неразумно да сравняваме Божия Дух с нашето съзнание и да го
обозначаваме като човешки дух. Знанието, което живее в един човешки мозък,
трябва да бъде изговорено или написано, за да може да се познае. То никога не
може да бъде универсално. Но във всеобхватната изява на Тао, в този първичен
принцип без форма и субстанция, от който е произлязла Вселената, мъдростта и
вселенското знание трябва да бъдат вездесъщи, без форма и субстанция. Участието
ни като създания в тази действителност без субстанция, в тази вездесъщност, в
този извор на мъдрост и любов, трябва да се обозначи като най-висша форма на
религията.
Това е религията на Хермес. Това е религията на Прагносиса, религията на
мисленето; това означава пълното отдаване на сърцето и главата на Тао, така че
Духът на мъдростта и любовта да може да докосне създанието и да се изяви в него.
Вселената на сътвореното, както и всяко създание, намират най-висшата си цел в
Тао. Затова най-висшата цел на всяко същество е да се свърже с Тао. Така ще
стане възможно целта на Духа да се предаде на създанието директно, от първа
ръка. По този начин Бог и създанието трябва да станат едно, за да може
най-висшата цел на Логоса по отношение на неговата творческа идея да бъде
осъществена.
Така ние установяваме, че Гносисът, Божията мъдрост са безплътни. И се надяваме,
че ще разберете това като един истински Тат. Когато се приближавате до религията
на мисленето, избягвайте да го правите по обикновения мистичен,
църковно-теологичен начин. По обикновения начин се приближават онези, които
чуват звъна на камбаната, но не знаят къде се намира самата тя. Те разбират
интуитивно, че Бог е този, който управлява Вселената, че Духът е вездесъщ, но не
вървят по необходимите пътища, за да участват в Духа чрез синовност. Те остават
в диалектичните си ситуации. Помислете още веднъж за картината, която ви
представихме – картината на Универсалната мъдрост, в която трябва да дишаме: Как
може мъдростта, която е от Бог, да се приеме от създанието и да намери израз в
него? Хермес дава отговор на това в стих 31:
Гносисът е безплътен. Инструментът, с който той си служи, е духовната,
сърдечната душа, която от своя страна използва тялото като свой инструмент. Така
на тялото въздействат както духовната душа, така и материята.
Духовната душа, както знаете, е обозначение на идеалното предвидено от Създателя
взаимодействие между сърцето и главата. Тя е отвореното за Гносиса, за
първоначалната душа сърце, чрез което се приготвя небесното сърце в Светилището
на главата. Сърцето, веднъж новородено като врата и основа на душата, се изявява
в Светилището на главата и подготвя там трона за Духа чрез правилно насоченото
обратно движение. Това истинско, обратно движение провежда цялата подготовка и
приготовление на единството сърце-глава.
Затова ще разберете, че Гностичната духовна школа, нейният метод,
провъзгласеното и разпространявано от нея учение, както и цялата литература,
желаят да ви подтикнат, да ви доведат до това подготвяне, до това приготовление.
Ако реагирате на това както трябва и сте подготвени за този път, тогава там може
да се познае и присъствието на Духа, на Отца. Тогава изливането на Светия Дух,
на мъдростта, която е всичко във всичко, става факт.
Кандидатът, който се е посветил на тази велика свещена работа като служител,
може да черпи от този вечен извор по всяко време. Когато е необходимо, изворът
потича. Така кандидатът знае и познава всичко, което трябва да се знае и познае,
но чрез духовната душа като инструмент. Дух и сърдечна душа, свързани в
Пимандър, започват да действат в менталното и материалното тяло.
Така човекът в истинския смисъл на думата може да бъде служител на Отец, на Бог,
на Духа. Описаните тук процеси действат с най-голяма точност и финост като
прецизен инструмент. Свързаните с Духа не познават и секунда, в която Духът да
не е с тях, когато се нуждаят от него. Служителите и служителките на Братството,
които са се облагородили до състоянието на свързани с Духа, могат да черпят
денонощно от извора на мъдростта.
Но този извор престава да тече на секундата, когато съответните служители, извън
своите директни задачи, трябва да се занимават например с нашето, земното
жизнено поле, с обикновени обществени и лични работи. Понякога дадено обществено
занимание може да е много тясно свързано с духовната работа и задачи на
служителя. В тези случаи възниква едно междинно състояние, в което Духът веднага
се оттегля, когато центърът на тежестта на дейността се премести в посока на
природно роденото поле.
Ние ви обясняваме всичко това толкова подробно, за да ви стане напълно ясно, че
Духът при никакви обстоятелства не позволява и не се оставя да го експлоатират
или да си служат за ниски цели с него. Духът никога не се подчинява на
природното. От това трябва да заключите колко неразумно е да се призовава
Божията помощ при природнорелигиозните практики за щяло и нещяло. Подобно
призоваване никога не може да достигне Духа! Това, което тогава отговаря на
зова, е излъчването на природните Еони, с които съответните служители се
свързват чрез своето призоваване. Но Духът при никакви обстоятелства няма да
служи на природно родените. Някои хора са на мнение, че с помощта на определена
телесна поза или облекло, чрез известно изражение на лицето или по други външни
начини могат да бъдат взети за посветени или духовни хора. Но такъв вид
поведение и средства са доказателство за точно обратното. Внимавайте в това:
който желае да притежава Духа, трябва да изгуби себе си. Когато Себето се
изявява или желае „да се появи на сцената”, Духът се оттегля. Това е закон,
който никой не може да заобиколи. Ще можем да разберем това още по-добре, ако
накрая насочим вниманието си към стих 31-ви от Дванадесета книга на Хермес:
Всичко трябва да възникне за живот от противоречието и противоположностите.
Това не е възможно по никакъв друг начин.
Ако виждате добре ситуацията пред себе си и ако предположим, че вървите по Пътя
с всичките си сили, с цялата си себеотдаденост, вие ще имате участие в Духовното
поле. Тогава Божията мъдрост ще се изяви на и във сърдечната душа, а тя ще се
изяви в мисловното и във физическото тяло-носител на личността. Така вие трябва
да служите на Духа заедно с всички братя и сестри, които образуват най-ниското
звено на Универсалната верига. Чак тогава ще можете да бъдете истински участници
в Живото тяло. Вие ще образувате като група едно достойно звено на Универсалната
верига едва тогава, когато Духът може да проникне в групата и групата може
вътрешно да служи на Духа в природата на смъртта.
Това означава, че в това възвишено състояние вие трябва да притежавате
същевременно и природното си тяло, и да съществувате в природата на смъртта, в
света на противоположностите. Това означава, че от една страна, стоите заедно с
цялата жизнена вълна в творческото поле на създанията, а от друга страна, сте
свързани с Духа.
Можете ли да си представите по-голямо и по-болезнено противоречие? Да се
издигнете до Духа, да сте свързани с Тао и същевременно да бъдете конфронтирани
с гранитната действителност на смъртната природа. От една страна, да се слеете с
Духа, а от друга – да участвате в природното поле. Това е една противоположност
и често едно голямо противоречие, а понякога и една голяма горчивина.
Но Хермес казва: "Всичко трябва да възникне за живот от противоречие и
противоположност. Това не е възможно по друг начин."
Защото е висш вроден дълг на всички, които са свързани с Духа, никога да не
изоставят делата на Божиите ръце. Вселената е произлязла от Духа. Това, което се
намира пред падение, трябва да бъде атакувано, да бъде спасено, дори и ако се
намира в най-големите дълбини на ада. Това е един висш вроден дълг.
Съществува един Логос на Духа и един Логос на Природата. Призованите и спасени
Божии деца трябва да служат и на двата Логоса. Следователно съществуват две
фундаментални задачи: от една страна, службата на Духа, истинската служба на
Бога, а от друга страна – службата в природата на смъртта. Но втората служба
трябва да произлиза от първата. Тогава втората ще постигне пълнота. Ако двете
задачи се обърнат – първо природата, а след това Духът, тогава човек подчинява
истинската задача на втората служба и накрая запазва само природата на смъртта.
Целият Гносис е безплътен глава 26 от книгата 'Египетският Прагносис' на Ян ван Райкенборг, част 3
Прегледай още:
Галерия
Свързани статии
Величествената мъдрост на Лао Дзъ
Казват, че катарите имали тайни книги, обясняващи смисъла на истинския живот и Универсалното Учение, и че тези книги били унищожени от тогавашното духовенство. Но истинската тайна книга на катарите – това е неписана книга, точно както книгата Дао, както книгата "М" на Християн Розенкройц и книгата за седемте печата, упомената в Откровението на Йоан...
из "Въведение" към книгата "Китайският Гносис" на Ян ван Райкенборг